تویوتا در خلال نمایشگاه CES 2019 روز دوشنبه از آخرین دستاورد خود در صنعت اتوموبیلهای خودران رونمایی کرد: نمونهی نیمهخودران از خودروی لکسوس LS500h.
جالب اینجا است که این خودرو تنها به یک سیستم خودران مجهز نیست، بلکه از ترکیب دو سیستم مجزا با نامهای گاردین (Guardian) و شوفر (Chauffeur) بهره میبرد. سیستم گاردین که با نام سامانهی ADAS نیز شناخته میشود، درواقع مجموعهای کامل از عملکردهای کمکی را در اختیار راننده قرار میدهد؛ از جمله ترمز اضطراری، کنترل کروز هوشمند (بهکمک رادار) و سیستم حفظ مسیر. شرکت تویوتا بهحدی با قابلیتهای فعلی و آتی سیستم گاردین خود اطمینان دارد که میگوید بهزودی آن را در اختیار سایر صنایع خودروسازی جهان نیز قرار خواهد داد. از سوی دیگر، سیستم شوفر هدف کاملا جداگانهای را در فناوری اتوموبیلهای خودران دنبال میکند که احتمالا قرار نیست در آیندهی نزدیک فراگیر شود. شوفر هنوز در تلاش است بتواند به سطوح ۴ و ۵ از تکنولوژی خودران دست یابد؛ این تکنولوژی به وسایل نقلیه اجازه میدهد عملکردی کاملا مستقل و بدون وابستگی به سرنشینان داشته باشد.
بدین ترتیب این نمونهی اولیه از خودروی لکسوس LS500h با تجهیزات حسگر بسیار متنوعی نسبتبه یک سدان معمولی عرضه شده است؛ این خودرو به چهار دوربین با دید ۳۶۰ درجه مجهز شده و در کنار آن، از هشت سنسور LiDAR برای کاهش نقاط کور این دوربینها بهره میبرد.