قبل از ظهور گستردهی رباتها و اتومایسون شدن خط تولید در صنایع مختلف، کار مونتاژ هر وسیلهی ماشینی با دست انسان انجام خواهد شد. امروز هنوز هم برای سرهم کردن دقیق یک خودرو به نیروی انسانی نیاز است و هنوز با خط تولید تمام اتوماسیون فاصله داریم؛ اما ترکیب انسان و ربات چگونه خواهد شد؟
برای اولین بار، کارکنان خط تولید فورد از اسکلت پوشیدنی برای مونتاژ خودرو استفاده میکنند. شاید در نگاه اول این ایده مانند بازیهای ویدئویی بهنظر برسد، ولی استفاده از استخوانبندی بیرونی پوشیدنی در حرکتهای مکرر بسیار مفید خواهد بود و احتمال خستگی و آسیبدیدگی اپراتور کمتر میشود. مقامات فورد از سال گذشته است که از فناوری اکسووست (EksoVest) در خط تولید میشیگان استفاده میکنند تا پیش از عرضهی جهانی این فناوری، ایرادات آن برطرف شود.
معاون مدیرعامل فورد در این رابطه میگوید:
ساخت و تولید فیزیکی خودرو، کار طاقتفرسایی است. ما به سلامت کارکنان خود اهمیت میدهیم و بهدنبال ایجاد شرایطی هستیم که آنها کمترین خستگی و مشکل جسمانی ممکن حین کار، داشته باشند.
مدیران ارشد فورد برای رسیدن بههدف خود با شرکت اسکو بایونیکس (Esko Bionics) همکاری میکنند. محصول اسکو بایونیکس در حرکات مشخصی مانند زمانی که خودروی روی سر فرد قرار دارد نقش کمکی و حمایتی برای انسان ایجاد میکنند تا فرد انرژی کمتری مصرف کند. استخوانبندی بیرونی پوشیدنی این شرکت میتواند از ۲ تا ۷ کیلوگرم در هر بازو به بلند کردن اجسام کمک کند. اسکووست برای افرادی با قد ۱۵۷ سانتیمتر تا ۱۸۸ سانتیمتر طراحی شده است و بر اساس گفتههای مصرفکنندگان آن، وزن سبک و دست و پاگیر نبودن از امتیازات مثبت آن محسوب میشود. یکی از استفاده کنندههای اسکووست در خط تولید فورد گفت:
به اسکووست وابسته شدهام. هر کاری که در بالای سرم باشد، بدون این وسیله نمیتوانم آن را انجام دهم.
مقامات فورد تصمیم گرفتهاند که از این فناوری در ۱۵ خط تولید خود در ۷ کشور مختلف استفاده کنند. در حال حاضر، تمام خط تولیدهای این شرکت در آمریکای شمالی به اسکووست مجهز شدهاند و بهزودی در اروپا، آمریکای جنوبی و آسیا-اقیانوسیه نیز از این فناوری استفاده خواهد شد. بعید است که در چند سال آینده، تمام خط تولید خودروسازی در اختیار روباتها قرار بگیرد؛ احتمالاً ایدهی ترکیب انسان و ربات و ابزاری مانند اسکووست شایعتر خواهد شد.